lördag 20 december 2014

Citron- och senapssill


Min målsättning i december brukar vara att inte spara på krutet när det gäller julmaten. Hemma hos oss går vi loss på skinkor, kål, köttbullar, rödbetssallad, sillar, Janssons frestelse och så vidare så fort december börjar närma sig. Vi passar på att njuta av julens smaker hela månaden istället för att bara trycka in allt på en dag även om vi såklart även frossar i hela registret just på julafton. 

I år har det tyvärr inte blivit så mycket av de klassiskt svenska julsmakerna. Jobb, resor och en envis asiatisk smakperiod har satt käppar i hjulen. Två sillar har i alla fall hunnits med och det lagom till lucia. Till båda sorter har jag använt mig av Abbas inläggningssill som legat i förlag enligt receptet på burken fast jag tog bort cirka två tredjedelar av sockret. Här kommer årets tolkning av luciakvällsmat med familjen. Förra året såg det ut så här.


Citron och senapssill

Citronsaft, dill, olja, äggula, dijon, sherry, senapsfrön, salt, honung och peppar.

Gör en majonnäsliknanade blandning av ägg och olja. Smaksätt med övriga ingredienser efter behag. 

Den italienska minns jag inte riktigt trots att den var populärast men det var liknande majonnäsbas, soltorkade tomater, lite créme fraiche tror jag, rivet citronskal och basilika eller annan ört. Nåt i den stilen. 

3 kommentarer: