tisdag 26 november 2013

Långbakad högrev

Detta är ursprungligen ett middagstips från min mamma. Det är enkelt, billigt och så gott. Köttet sköter sig själv i ugnen och kräver inget mer än lite salt och en form att gosa till sig i på svag värme under lång tid. Köttet kan läggas in på morgonen innan jobb och dagis och njutas på kvällen. Känslan av att ha något på gång i ugnen eller i ett långkok på spisen är ju underbar. Lite som när Ernst Kirschsteiger beskriver känslan av rikedom att ha ett bröd i ugnen. Nördigt? Jepp, jag vet, men jag älskar att vara en matnörd.

Till högreven brukar vi äta kryddsmör eller en kryddad majonnäs. I vår familj äter vi mycket majonnäs. Det har en hög fetthalt på minst 90%, går att variera i det oändliga och passar bra till så mycket.

 Högrev spenatsallad kryddmajonnäs
 
 
Långbakad högrev

Lägg högreven i en ugnsform. Placera den mitt i ugnen och baka den i minst 7 timmar på ca 80-90 grader. 

Vi åt den med sallad på spenat och riven squash samt majonnäs smaksatt med tomatpuré, riven vitlök och dragon. 

Grundrecept majonnäs

Till ca 2 dl majonnäs blandar jag två äggulor med två tsk dijonsenap och några stänk vitvinsvinäger. Därefter häller jag i olja i en tunn stråle och vispar hela tiden. 

2 kommentarer:

  1. Hej Britta! Vad trevligt med mat-blogg från dig! Det var Karro som skvallrade att du börjat blogga! Ska följa dina recept och hoppas att vi kanske snart får komma och smaka! :) Kram Magda

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du kikade in :) kram!

    SvaraRadera